Thursday, January 18, 2007

"Isteri bukanlah hak milik, isteri adalah anugerah"

"Isteri bukanlah hak milik, isteri adalah anugerah"

Petikan dr filem Cinta yang promosinye tengah meletop skrg kat Msia. Citer ni cm best, compilation of 5 different love stories dlm satu movie. Pelakon die pon mantap2 (yang penting ade shidi yg hensem tuh hohohooo suke la aku..).. tapi yg menarik nye pasal filem ni, rasenye script die pon mantap2, bak kate org2 yg bg review pasal filem ni, paling2 kene la tempias kisah cinta kita sendiri. So, aku plan mmg nk tgk ah citer ni, cm best.tu pon kalau balik nih ade lagi.

Tapi the main reason aku post blog ni ialah nak komen sket psl quote atas tu. When i first heard of it, memang terpana (wallamakkk) sekejap, memang selalu kite dengar kan, org cakap bile dh bercouple, dah berkahwin, mesti ade dialog cm ni


" awak sy punye kan, sy pun awak punye kan"

"mane boleh awak ckp ngan lelaki lain, awak kan saya punye"

"baby you are mine forever"

"baby i am yours...."

bile kita renungkan, memang salah konsep tu. Cinta dan sayang datang tak dijemput, pergi tak dipinta. Sebab tu, orang yg kite sayang dan cinta tu adalah anugerah, hasil dari perasaan cinta yang datang dengan tiba2. Bukanlah mereka tu milik kita. Sebab bile kite cakap sesuatu tu milik kita, atau pon seseorang, kite mesti ade tendency untuk mengongkong atau mengawal SEGALA nya pasal kekasih kita tu. nak pegi mane, kdg2 pon kene mintak izin (ini hanya apply kepada bf/gf, bukan kepada suami insteri yer. suami isteri memang kene mintak izin). kdg2 bf kite tak setuju ngan pilihan yang kite buat, dan kite ni tersepit, antara nak puaskan hati org yang tersayang ataupon kejar impian sendiri. ade kes tu, yang sang kekasih ni siap check log call dlm handphone kekasih die. macam2 yer hal bile kite rase org tu MILIK kita, bukan ANUGERAH.

Yang kedua plak, MILIK dan ANUGERAH, mana kite appreciate lg? mesti la anugerah, kan? sbb kita rasa anugerah tu susah sgt nak dpt, dan dia boleh hilang bila2 mase je. for that, kita akan tend to jaga dan tumpahkan sepenuh kasih sayang kita kat org yg kita rasa adalah anugerah buat kita. Bila kita rasa org tuh milik kita, kite jaga juga, sebab kita rasa dia milik kita, dan kita nak dia jadi the best of apa yg kita ada, dan kita nak orang lain pandang milikan kita tuh sebagai yang terbaik. kdg2 utk mencapai benda tu, kite layan milikan kite tuh, kureng sket. kadang2 marah org tuh, semata2 tanak dia jd apa yang kita tanak dia jadi. dan kita kawal gerak geri dia, supaya dia adelah yg paling sempurna dimata kita, dan di mata kawan2 kite.


mcm tu lah dunia, yang penuh dengan manusia. kadang2 kita cuma tak boleh bersyukur dengan apa yang kita ada. kita tamak. kita lupa yang ada kuasa lebih besar dr kita, ALLAH swt. oleh tu kita jd angkuh, kita lupa yang kita hamba, kita mula memperhambakan orang lain.
sayang dan cinta tuh memang anugerah Allah, kalau tak terangkanlah mana datang nya perasaan yang memang tak tau dr mana dtgnye tuh. Pastilah dr Yang Maha Kuasa.
bcoz of that, marilah kite sama2 menganggap orang yang kite sayang sebagai anugerah, bukannya milik kita. sebab aku pernah melalui kehidupan sebagai milik orang lain, dan pahit adalah lebih banyak dr manisnya.
oklah dh abes jiwang. tuh r kesimpulannya...


terima kasih kepada semua yg jadi kesayangan aku..
kepada semua yang menyayangi aku..

1 comment: