Tuesday, November 16, 2010

Selamat Menyambut Hari Cinta Sejati =)

Eid mubarak everyone..selamat menyambut hari aidil adha untuk tahun ke 1431 H ni..

bila ditanyakan, ape sebenarnya yg kita raikan di hari ini? ramai yg terpinga-pinga..kalau eidul fitri diraikan bila kita berjaya menahan nafsu dari beraja dalam diri selama sebulan, lalu eidul adha untuk apa? kita takde puasa pape (kecuali puasa sunat)..nak kata buat haji (rukun Islam ke5), bukanya kita gi haji pon..takkan org yg g haji je yg boleh meraikan eidul adha ni kan..nak kata meraikan pengorbanan ibrahim menyembelih ismail? really? bapak sembelih anak, nak diraikan besar2an? sempena ibrahim sembelih kibas gantian dari Allah? mestilah kita pon tumbangkan lembu kambing jugak..tapi org kampung yg buat..kita tak buat..

hari raya korban..sebab org korban lembu kambing kerbau...ye ke sebab tu? org korbankan kita yg raya..cam tak releven utk diri kita je..so, takyah raya? haha bidaah ape plak nih..

Menyingkap sejarah Ibrahim

Ibrahim adalah seorg nabi, yang lari menyelamatkan iman dari Iraq ke palestine, dan seteldown kat palestine bersama isterinya Sarah, dan seorg hamba, Hajar. lama mereka hidup bertiga tanpa mempunyai cahaya mata..tentunya seorang bapa runsing, bagaimana keturunannya akan berkembang tanpa anak..tentunya seorang rasul, nabi, daie, gusar..siapa yang bakal menyambung perjuangan menyeru umat menuju pencipta?

Sarah yang pada ketika itu memahami situasi suami tercinta, membenarkan Ibrahim berkahwin pula dengan Hajar demi mendapatkan waris. * Pengorbanan yg pertama*. Alhmdulillah, Allah telah mengurniakan rezeki kepada Ibrahim dan Hajar untuk mendapat cahaya mata yang dinanti-nantikan. bapa mana yang tak gembira dapat anak oii..(oh..bapayang soh awek buang anak tu tak gembira kot). Setelah lama menantikan zuriat, akhirnya dikurniakan Allah seorang bayi lelaki, Ismail.

Allah perintahkan Ibrahim membawa Hajar dan Ismail pindah ke padang pasir panas, kira kira 1400km dari rumah Sarah. Lalu mereka pun berjalan..berjalan..berjalan...Hajar tak tahu nak pindah ke mana..tapi dia ikut je..jalan..jalan..berbekalkan kurma..jauh kot 1400km tu kalo bjalan..maybe naik ape2 tunggangan (tak tau).. sesampainya di sebuah lembah, Ibrahim pun suruh Hajar duduk di situ, dan dia terus patah balik untuk kembali ke rumah Sarah. Hajar terkedu, lalu bertanya kepada Ibrahim "adakah ini perintah Allah?" Ibrahim mengiyakan lalu Hajar terus redha. fikirnya, kalau ini perintah Tuhan yang Maha Penyayang, takkanlah Dia akan membiarkan dia dan anaknya mati kekeringan di situ. betapa Hajar yakin dengan Allah.. *Pengorbanan yg kedua*. Ibrahim pula, dengan isteri yang disayangi, dengan anak yang sangat2 diharapkan dan dinanti, akhirnya diarahkan tuhan untuk membiarkan mereka di lembah gersang itu, tentunya memeritkan. *pengorbanan ke tiga*. namun pastinya ada hikmah besar perintah Allah itu..rupa-rupanya dari pengorbanan ini, akhirnya wujud telaga zam-zam, wujudnya perkampungan , dan Makkah yang mulia..dari situ juga wujud keturunan Ismail yang membawa ke Muhammad, kekasih kita.

hari berganti hari..bulan berganti bulan..tahun ke tahun..akhirnya Ismail sudah meningkat remaja. Ibrahim yang pergi menyeru umat menyerah diri kepada Allah di kejauhan, sudah tentunya membuak2 rindu kepada anaknya yang seorang ini. walaupun pada ketika ini, Sarah telah melahirkan Ishaq, namun manakan sama kasihnya kepada anak yang pertama itu. sudahlah ditinggalkan beribu batu, malah sudah bertahun tidak berjumpa. (macam kita la yang blajar jauh dari keluarga..mesti rasa nak balik kan sempena hari raya ni..nak2 yang dah lame tak balik..huu rindu..)

di suatu hari, Ibrahim pulang ke Makkah untuk berjumpa dengan Ismail dan Hajar. rindu yang tidak kepalang itu akhirnya diluahkan..Tuhan saja yang tahu betapa perasaan itu sangat mengharukan..(bayangkan jejak kasih..mesti sampai nangis2 punya kan..)..dulu waktu ditinggalkan, Ismail masih bayi..sekarang sudah pandai bercakap,berlari..bertambah2 lah sayang si bapa kepada anaknya ini..sayangnya melebihi segala2nya..sehinggalah...

pada suatu malam, Ibrahim bermimpi, bahawa Allah memerintahkan Ibrahim untuk menyembelih anaknya Ismail. aduh..tentu sekali hati bapa ini tidak tenteram..bapa mana tak sayang anak..bapa mana sanggup melihat anaknya mati..bapa mana sanggup menyembelih anaknya sendiri? lalu ditanyakan tentang perkara itu kepada Ismail. Ismail dengan tenang menjawab "laksanakanlah perintah Allah itu ayahku". Hebat anaknya yang seorang ini..sanggup menggadai nyawa demi perintah tuhan..

mereka berdua pun lalu bersiap sedia untuk melakukan pengorbanan ini. Ismail membuka bajunya dan diserahkan kepada Ibrahim. katanya dia tidak mahu Hajar bersedih sekiranya ternampak percikan darah pada baju Ismail tu nanti. Ismail lalu dibaringkan, kepala menghadap ke bawah kerana tidak sanggup Ibrahim melihat wajah anak kesayangannya itu sewaktu tangannya sedang memotong leher Ismail. *Pengorbanan yg ke empat..yg paling susah*

sedang pisau yang tajam itu menghiris leher Ismail, ternyata pisau itu tidak lut..rupanya Allah mahu menggantikan Ismail dengan seekor kibas. Jika Allah tak gantikan dengan kibas itu, dah tentu Ismail sudah tiada..dan tentu Muhammad juga tiada..dan mungkin alasan ini akan dijadikan oleh ramai manusia durjana untuk membunuh anak mereka sendiri, kerana nabi pun buat..

Pengajaran dari kisah penyembelihan

apa yang dapat kita ambil dari kisah ini, sebenarnya bukan sahaja kita disunatkan menyembelih haiwan ternakan berupa lembu, kambing, kibas dan lain2...tetapi ia sebenarnya jauh lebih besar dari itu.

apa yang Allah perintahkan Ibrahim untuk sembelih, pada fizikalnya adalah Ismail, namun pada hakikatnya, adalah kecintaan kepada Ismail yang melebihi kecintaan kepada Allah..andai kata Ibrahim menolak untuk menyembelih Ismail, atas alasan sayang dan cinta kepada Ismail, terbuktilah bahawa Ibrahim lebih cintakan Ismail dari Allah..namun Ibrahim lulus dalam ujian kecintaan ini..

Allah tidak mahu sesiapapun, bahkan NABI Ibrahim! untuk mencintai apapun, bahkan anak kesayangan, melebihi cinta kepadaNya. maka hari eidul adha ini, adalah hari untuk membuktikan bahawa kita cinta kepada Allah lebih dari kita cinta kepada sesiapapun, kepada apa pun.. lebih dari ibu ayah kita, lebih dari anak-anak kita, lebih dari suami, isteri, tunang, boipren, gelpren, rumah, kereta, study, henpon, ape jelah..

sebab itu kita disunatkan mengorbankan harta kita (duit, emas,dll) dalam bentuk sembelihan haiwan ternakan, dan diagih2kan kepada orang ramai..bukan sembelih pastu makan sorang..untuk membuktikan kita tak sayang sangat kat harta kekayaan dunia tu..kita lebih sayang Allah..

bersempena eidul adha kali ini, mari kita bersama-sama kembalikan cinta sejati kita kepadaNya..kembalikan Ilah(sembahan kecintaan) kita kepadaNya..

Selamat Menyambut Hari Cinta Sejati.


No comments:

Post a Comment