Monday, August 16, 2010

2nd last on call

sunday
15 August 2010
7pm-5am
Operation Theater
Emergency Room
Rumah Sakit Saiful Anwar, Malang, Jawa Timur..


at first... malassssss sgt nak gi.. lagi2 bila tau oncall dgn org itu dan org itu..
tapi lega bila gi ada dr. Ade.. sian dia malam ni tak byk cakap dan nampak stress dari biasa2..
aku faham, kerana ada org itu.. dan untungnya org itu jaga ICU..
aku bukan senang2 nak judge people melalui cerita atau kabar angin yg aku dengar..
tapi bila dah kena sendiri.. rasa sendiri.. mampu senyum jer membenarkan kabar angin selama ni..


hmm tapi not bad juga lah.. sbb aku tak kena mcm org lain selalu kena.. takde kena marah apa.. siap offer tentiran lagi.. mula2 ak terkejut juga dia layan aku mcm tu.. tp senyum je la. dan say thanks.. but he can't answer most of my Question.. dia tanya aku balik.. maknanya samada dia mmg suruh aku cari sendiri jawapan nak bagi aku lebih pandai and rajin baca text book ATAU dia mmg tak tau jawapan dan nak cover supaya tak malu sbb tak leh jawab soalan aku... hehehe i've my own way to tame and charmed people.. that's one of my expertise.. thank God for that gift..

cuma aura aku tak cukup kuat untuk membuatkan org tu setuju bagi aku tido tadi mlm..
dan for the 2nd finale on call aku langsung tak tidur!! pagi2 jalan macam org mabuk, mata macam panda..

ok lah.. cerita pasal tadi mlm nyer operation..

1st patient dgn fraktur multiple humerus dextra 1/3 proksimal..
debridemant with General Anesthesi..

2nd vulvus laceratum metacarpal III 1/3 distal dextra.. budak umo 5 thn..
sbnrnya boleh pakai local anesthesi je..
tapi family mintak yg dia tidur supaya dia tak tgk time di hecting
haishh tambah lagi satu kerja..

3rd fraktur mandibula Le Fort 3
pasang akbar
ni gila lama..
dari pukul 9 sampai pukul 4.30 pagi
SC dah habis 2 pun ni tak abes lagi

4th SC indication arrest of dilatation
patut boleh siap dlm 1/2 jam tapi ibu tu mintak sterile sekali.. so dalam sejam lah


5th SC indication Eclampsia
ni haih patut boleh 1/2 jam
tapi apa yg dr OnG tu jahit lama2 aku pun heran..


6th...
7th...
aku dah tak tgk status..
tau2 di bius dgn selamat sajer..
giler ngantuk...

tunggu sahur terus dlm pkl 3.30 then kejut family dan si dia bangun sahur sekali (rutin aku since 4 years ago kot).. sbnrnya aku hari2 bangunkan dia sahur pukul 5.30 time malaysia (tp ikut jam aku lah) then semalam aku belek2 kat internet rupa2nya imsak kat area batu pahat pukul 5.40.. haha mmg bagus la melewatkan waktu sahur... tapi nak kejut orgnya bangun kadang2 perlu usaha gigih jugaklah.. kadang kejut sekali duk kata dah bangun tapi sebenarnya tak bangun pun.. call kali ke 2 atau ke 3 baru confirmkan dia dah bgn.. macam 2 ramadhan yg lepas.. ni kira ok dia ada kat kg.. kalau dulu time dia duk bujang aku kejut dia bangun minum air jer.. kalau ada jodoh nanti bolehla merasa bersahur bersama-sama.. amin.. amin..

today tentiran dgn dr Wiwi sampai pukul 4.30.. dan aku takleh nak absorb apa2 dah.. i need my sleep now... zZzZzZ

No comments:

Post a Comment